Opis
Zašto su mi još važne Vareške priče? To su priče, tri različita modela naracije.
Prvi je najzanimljiviji – fantastički model naracije koji je zapravo ono što bismo mogli nazvati lokalnim mitom, mitom koji se tvori kao individualna gesta koja pokušava objasniti nespoznatljivo. Takav fantastički model priče Ivanković uvodi u bh. i žnoslavensku literaturu nakon dominacije romantičarske antastičke imaginacije, pri čemu se pravi atmosfera kompletne narativne scene, kao kod Borgesa, pa je onda priča ispitivanje određene ljudske zamke, odnosno suočenje s metafizičkim. Ova fantastička priča postaje neka vrsta metafizičkog eseja koja u sebi sabire nešto što bismo mogli nazvati narodnim predanjem ili legendom, ili nešto što bih ja u slučaju Bosne vrlo rado nazvao metafizikom svakodnevnice. To da se Božja milost ili Božje odsustvo vidi svakodnevno, to je činjenica koja je ključna za proizvodnju lokalnih naracija i ako se prisjetimo naše nene, nane, bake, djedovi i tako dalje su nam uvijek pričali čudesne priče o nevjerojatnom i nemogućem.
Ta težnja da se razjasni to nemoguće i nevjerojatno iz folklora odjednom je ovdje postala literarnom i to prvoklasnom činjenicom. Drugi tip ili drugi model jesu tzv. infantilizirane ili dječje ili pseudodječje priče gdje Ivanković pokušava razriješiti jedan od ključnih problema naše dječje književnosti, a to je problem koji bih ja nazvao debilizacija djeteta”. Naši dječji pisci često vole da djecu debiliziraju i da im se onda približavaju tepajućim jezikom, pri čemu se podcjenjuje dječja inteligencija i recepcija, a ovdje odjednom imate prvoklasnu dječju priču koja zapravo onog tko je recepijent tretira kao nekog tko može intepretirati i čitati. U tom smislu to je nova vrsta dječje književnosti, i to ona vrsta dječje književnosti koja barata intelektualnom gestom. Rekao bih da smo konačno u oblasti proze dobili dječju književnost koja suvereno može da ispuni nešto što bismo nazvali enciklopedijskom naracijom. Treći aspekt i treći bitan model jest ova ratna, etički angažirana priča. Ta ratna, etički angažirana priča postoji na poetici svjedočenja.
dr. Enver Kazaz